Assalamualaikum!

Assalamualaikum!
Satu Hari Satu ... merupakan tempat saya berkongsi ilmu, cerita, pengalaman, cetusan hati dan pandangan peribadi. Semoga yang baik dijadikan teladan dan yang buruk dijadikan sempadan. Semoga Allah kurniakan saya istiqamah di dalam perkongsian ini. Saya pohon kemaafan jika ada kesilapan, tersinggung perasaan dan percanggahan. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa menjengah blog ini.

“Barangsiapa yang hari ini dia lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yanng beruntung. Barangsiapa yang hari ini dia sama seperti semalam, maka dia dari kalangan yang rugi. Barangsiapa yang hari ini dia lebih teruk dari semalam, maka dia di kalangan orang yang celaka” Mafhum Hadith Rasulullah SAW.

Wednesday, October 13, 2010

Main Hujan

Cuaca hari ini panas terik, hinggakan air paip pun terasa panas seakan keluar dari water heater. Terpaksa membazirkan beberapa liter air baru boleh digunakan untuk mengambil wudhu. Mulalah terasa rindu pada hujan. Bercakap pasal hujan, teringat ku peristiwa semasa anakku berumur enam tahun. Seperti kebiasaannya, selepas waktu pejabat aku terus memandu ke tadika untuk mengambil anakku yang ditinggalkan seharian di situ.

"Mama, mama, best tau hari ini. Saya dapat main hujan.", katanya dengan penuh teruja.
"Ya Allah, kenapa main hujan?", tanyaku dengan nada terkejut.
Anakku tergamam melihat reaksiku, "Kenapa? Tak boleh ke? Air hujan tu kan air mutlak. Boleh guna untuk minum dan ambil wudhu."
Aku tersenyum tak terkata apa. Semasa aku masih kanak-kanak lagi, aku telah diajar tidak boleh main hujan nanti takut demam, walhal tidak ada pun bukti saintifik yang mengatakan hujan penyebab demam. Ajaran ini seperti telah sebati dengan diriku. Puas ku berfikir untuk menjawab persoalan anakku. Akhirnya, "Memang betul air hujan air mutlak. Cuma mama risau sebab selalunya kalau hari hujan ada guruh dan kilat. Itu yang bahaya, mama tak bagi main hujan."

Sehingga ke hari ini kami masih membiarkan anakku dengan fahaman hujan air mutlak. Ibuku, iaitu neneknya, dan ibu -ibu saudaranya pun sudah menerima fahaman ini. Tiada lagi kerisauan di hati mereka jika anakku terkena hujan.