"Pemilihan sekolah amat penting," kata abah. Aku didaftarkan di sekolah aliran Inggeris walaupun sekolah tersebut jauh dari rumah kami. Seawal pukul 6:15 pagi aku akan menaiki van ke sekolah. Walaupun hari masih gelap, aku telah pun berada di sekolah. Aku amat tidak menyukainya. Tidak sampai seminggu pun aku menaiki van, abah bersetuju menghantar aku ke sekolah setiap pagi dengan Lambretta birunya. Bertolak dari rumah jam 7:15 am dan aku mengambil kesempatan sewaktu perjalanan itu melihat pemandangan waktu pagi, menghirup udara segar, berangan, membaca papan-papan tanda dan belajar perkataan baru dan cara mengeja. Aku amat gembira.
Semasa ku di darjah satu dan dua, abah amat berminat bertukang. Selain membuat kabinet rumah, abah akan membuat kotak-kotak eksperimen sains untuk ku bawa ke sekolah. Ini sahaja sumbangan yang boleh abah beri untuk memudahkan pembelajaran kami di kelas. Guru Sains ku sangat gembira dan bersemangat mengajar kelas kami. "Amat penting menghormati dan membuat guru gembira," kata abah. Semasa di darjah tiga pula, aku menghadapi masalah dengan subjek Bahasa Inggeris, tambahan pula gurunya sangat garang. Pembaris kayu tidak pernah lekang daripada tangannya. Tiada siapa yang boleh membantu di rumah sebab emak dan abah tidak berapa mahir tatabahasa Inggeris. Abah telah berjumpa dengan penolong guru besar sekolah yang juga merupakan guru subjek itu dan menceritakan masalah ku. Entah apa yang abah cakap tetapi selepas habis waktu pertama subjek bahasa Inggeris dan murid-murid lain sedang membuat latihan di waktu kedua, aku dipanggil ke bilik guru dan diberi tunjuk ajar secara one to one.
Ketika di darjah lima, abah berhempas pulas untuk memastikan aku mendapat keputusan cemerlang. Dia sangat berharap aku dapat masuk ke sekolah berasrama penuh kerana di sana menempatkan kemudahan pembelajaran yang lebih baik dan ramai kawan-kawan dan guru-guru dapat memberi tunjuk ajar. Tuisyen untuk subjek tingkatan amat memerlukan belanja yang besar dan dengan pendapatan abah yang sangat kecil akan membebankan pula peruntukan pembelajaran adikku. Sebagai anak yang sulung, aku sentiasa dipesan untuk memberi contoh yang baik dengan harapan adik-adik ku akan lebih bersemangat dan mengatasi pencapaianku. Abah berhasrat menghantar ku ke kelas tuisyen untuk subjek Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris tetapi tidak mampu. Setelah berbincang dengan guru tuisyen dan berkempen di pejabatnya, kelas berjaya dimulakan dengan enam pelajar di mana kos dikongsi bersama. Alhamdulillah aku berjaya mendapat 5A dan menyambung pelajaran ke MRSM.
Abahku sangat gigih memastikan hak menuntut ilmu anak-anaknya dipenuhi. Dia tidak kisah berhujan, berpanas, ke hulu, ke hilir, merayu di sana sini supaya anak-anaknya dapat belajar dengan selesa. Dia sentiasa menjadi tulang belakang ku di dalam apa jua keadaan. Abahku cukup marah jika alasan tidak mampu menyebabkan seorang anak tidak diberi peluang menuntut ilmu. Tidak ada alasan untuk seorang ayah menafikan hak belajar anaknya. Tingkatkan usaha dan sentiasa berbincang dengan mereka yang berkenaan supaya anak mendapat peluang belajar. Abahku sanggup merendahkan diri dan memohon rayuan bantuan kewangan supaya rakan adikku diberi peluang menyambung pelajaran. Sesuatu yang cukup menyakitkan hati, apabila seorang ayah mampu mengeluarkan asap berkepul-kepul daripada hidung dan mulutnya tetapi tidak sanggup mengeluarkan belanja dan peluh untuk pembelajaran anaknya.