Assalamualaikum!

Assalamualaikum!
Satu Hari Satu ... merupakan tempat saya berkongsi ilmu, cerita, pengalaman, cetusan hati dan pandangan peribadi. Semoga yang baik dijadikan teladan dan yang buruk dijadikan sempadan. Semoga Allah kurniakan saya istiqamah di dalam perkongsian ini. Saya pohon kemaafan jika ada kesilapan, tersinggung perasaan dan percanggahan. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa menjengah blog ini.

“Barangsiapa yang hari ini dia lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yanng beruntung. Barangsiapa yang hari ini dia sama seperti semalam, maka dia dari kalangan yang rugi. Barangsiapa yang hari ini dia lebih teruk dari semalam, maka dia di kalangan orang yang celaka” Mafhum Hadith Rasulullah SAW.

Friday, October 15, 2010

Doa Semoga Orang Berasa Kasih Pada Zuriat Kita

Doa ini saya pelajari ketika  mendengar kuliah pagi di siaran radio KLFM  beberapa tahun yang lalu. Penceramahnya ialah Ustaz Wan Sohor Bani Leman. Menurut beliau, doa ini dipohon oleh Nabi Ibrahim a.s. ketika hendak meninggalkan Siti Hajar dan anaknya  Nabi Ismail a.s. di Makkah. Pada awalnya, hanya Siti Hajar dan anaknya sahaja berada di situ, tetapi setelah terjumpanya telaga zam-zam, kabilah-kabilah Arab pun mula datang. Walaupun hanya seorang perempuan dan anak kecil, tiada di kalangan ahli kabilah yang hendak merampas telaga tersebut daripada mereka.

Apabila kita hendak meninggalkan zuriat kita, umpamanya di sekolah atau di rumah penjaga dan di mana-mana sahaja, bacalah doa ini. Mudah-mudahan dengan mengamalkan doa ini, orang akan berasa lapang dan kasih pada zuriat kita dan tidak timbul perasaan hasad dengki.

Surah Ibrahim, ayat 37:
 


Maksudnya:

Ya Tuhan kami, sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian keturunanku di lembah yang tidak mempunyai tanam-tanaman di dekat rumah Engkau (Baitullah) yang dihormati, ya Tuhan kami (yang demikian itu) agar mereka mendirikan solat, maka jadikanlah hati sebahagian manusia cenderung kepada mereka dan beri rezekilah mereka dari buah-buahan, mudah-mudahan mereka bersyukur.

Semoga Allah makbulkan doa kita dan mempermudahkan kehidupan zuriat keturunan kita.
Semoga perkongsian ini memberi manfaat kita bersama.