Assalamualaikum!

Assalamualaikum!
Satu Hari Satu ... merupakan tempat saya berkongsi ilmu, cerita, pengalaman, cetusan hati dan pandangan peribadi. Semoga yang baik dijadikan teladan dan yang buruk dijadikan sempadan. Semoga Allah kurniakan saya istiqamah di dalam perkongsian ini. Saya pohon kemaafan jika ada kesilapan, tersinggung perasaan dan percanggahan. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa menjengah blog ini.

“Barangsiapa yang hari ini dia lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yanng beruntung. Barangsiapa yang hari ini dia sama seperti semalam, maka dia dari kalangan yang rugi. Barangsiapa yang hari ini dia lebih teruk dari semalam, maka dia di kalangan orang yang celaka” Mafhum Hadith Rasulullah SAW.

Friday, October 29, 2010

Hobi Baru ... 'Crochet'

Disebabkan lama tidak dapat melayari internet, tiba-tiba terasa teringin pula untuk membuat sesuatu untuk bakal orang baru. Semasa di Port Dickson saya telah mencuba crochet but bayi. Sebenarnya saya ni keras tangan tapi cuba-cubalah juga walaupun tidak berapa kemas buatannya. Tidak disangka susah juga hendak mencari barang-barang untuk membuat crochet. Jarum kait yang paling besar yang dapat dibeli hanya bersaiz 1.75 mm yang tidak berapa sesuai untuk benang kait bersaiz besar. Benang kait pula hanya terdapat daripada jenis acrylic di mana tidak berapa sesuai pula untuk pakaian bayi, benang kapas paling baik. Tapi nak buat macam mana, guna sahaja apa yang ada janji tidak membazir masa.

Hasil kerja tangan pertama - but bayi:



Anak perempuanku pula minta mama kaitkan selimut untuknya.Warna untuk selimut ini dia yang pilih sendiri. Dia hendak belajar mengait semasa cuti sekolah nanti. Inilah selimut yang masih lagi dalam proses pembuatan:



Disebabkan susah hendak mendapat jarum kait yang sesuai dan benang kait daripada kapas, saya telah terjumpa laman ini untuk memesan barangan yang diperlukan untuk mengait:
http://www.cottonhousestore.com/

Kepada sesiapa yang berminat untuk belajar crochet, silalah lawati laman ini:
http://kaitmengait.blogspot.com/
http://knitwitch.com/crochet videos.htm
You Tube video by mikeyssmail pun amat mudah diikuti.

Selamat mencuba! Semoga berjaya menambah ilmu baru.