Assalamualaikum!

Assalamualaikum!
Satu Hari Satu ... merupakan tempat saya berkongsi ilmu, cerita, pengalaman, cetusan hati dan pandangan peribadi. Semoga yang baik dijadikan teladan dan yang buruk dijadikan sempadan. Semoga Allah kurniakan saya istiqamah di dalam perkongsian ini. Saya pohon kemaafan jika ada kesilapan, tersinggung perasaan dan percanggahan. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa menjengah blog ini.

“Barangsiapa yang hari ini dia lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yanng beruntung. Barangsiapa yang hari ini dia sama seperti semalam, maka dia dari kalangan yang rugi. Barangsiapa yang hari ini dia lebih teruk dari semalam, maka dia di kalangan orang yang celaka” Mafhum Hadith Rasulullah SAW.

Friday, March 18, 2011

Doa Ingin Memperolehi Anak Lelaki

Bismillah...
Sewaktu aku mengandung anak pertama kami, suamiku  telah membeli sebuah buku bertajuk Amalan Ketika Mengandung & Setelah Bersalin Serta Panduan Menamakan Bayi yang disusun oleh Abu Afiqah keluaran Darul Nu'man. Di antara kandungannya yang menarik perhatianku ialah doa ingin memperolehi anak lelaki. Disebabkan aku teringinkan bayi perempuan ketika itu, aku tidak mengendahkan doa tersebut. Alhamdulillah setelah 7 tahun perkahwinan kami, kami telah diserikan dengan kehadiran kakak. Setelah kakak berusia 8 tahun, syukur ya Allah kerana telah memberiku peluang untuk hamil sekali lagi. Memandangkan usiaku yang akan memasuki ke siri 40 tidak lama lagi dan berkemungkinan juga bayi yang lahir ini bakal menjadi anak bongsu kami, aku mengharapkan kehadiran bayi lelaki. Lantas aku teringat doa yang terdapat di dalam buku tadi. Aku mengamalkannya setelah disahkan mengandung sewaktu usia kandunganku memasuki usia 10 - 12 minggu. Alhamdulillah, segala puji-pujian serta kesyukuran kepada Mu ya Allah yang telah sudi menerima doaku dengan mengurniakan keluarga kami seorang cahayamata yang dapat kuberikan nama bersempena nama kekasihMu Muhammad Rasulullah s.a.w.. Kami berharap padaMu ya Allah agar diberi bimbingan mendidik anak-anak kami agar mereka dapat menuruti/ memiliki akhlak kekasihMu juga kekasih kami Muhammad Rasullullah s.a.w.. Berikut adalah doa yang telah ku amalkan. Kita hanya berusaha, Allah yang menentukan yang terbaik untuk kita.

Bismillahirrahmanirrahim







Maksudnya:
Ya Allah, sesungguhnya kami akan memberi nama anak yang berada di perut isteri kami dengan nama Muhammad (s.a.w.), maka jadikanlah dia untuk kami seorang anak laki-laki dengan hak orang yang mempunyai nama yang mulia ini yakni Muhammad s.a.w..

(Doa ini dibaca sebanyak 3 kali dengan meletakkan tangan diperut isteri yang sudah hamil 2 atau 3 bulan)

Aku buat sendiri je, tukar perut isteri kepada perutku...cik abe sibuk masa pregnant kali ni he he ...